این کتاب با در برگرفتن موضوعات متعدد در حوزه کلان دادهها منبعی مناسب برای پژوهشگران است.
"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتابهایی را در این عرصه معرفی میکند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."
به گزارش گرداب، این کتاب در رابطه با نحوه جمعآوری کلان دادهها از شبکههای اجتماعی است که توسط مهمت چاکیرتاش و مهمت کمال اوزدمیر گردآوری و تالیف شده است. آنها در این کتاب با استناد به چندین مقاله تکنیکهایی را ارائه میدهند که به جنبههای مختلف جمعآوری و تجزیه و تحلیل کلان داده از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و فراتر از آن میپردازد.
قسمتهای مختلف این کتاب به شرح زیر هستند:
بخش اول این کتاب با موضوع تجزیه و تحلیل شبکه به قلم تحریر در آمده است. در این قسمت، نویسندگان به بررسی این که چگونه تحلیل شبکه در طول زمان با توجه به سرعت، تنوع و ماهیت بینرشتهای تکامل یافته است، میپردازند.
بخش دوم کتاب در مورد تأثیر عوامل موقعیت مکانی بر رتبهبندی و گزارشات کسبوکارها با توجه به مستندات برنامههای Yelp و TripAdvisor بوده که محققان با استفاده از دادههای این دو برنامه اجتماعی که مخصوص معرفی مکانها و کسبوکارها برای مسافران است، به بررسی عوامل موثر بر رتبهبندی کسبوکارها در این دو برنامه پرداختهاند.
در بخش سوم، نویسندگان به بررسی نحوه عملکرد سیستمهای توصیهگر در شبکههای مجازی با استفاده از عوامل مختلف میپردازند. آنها با بررسی الگوریتم سیستمهای توصیهگر درشبکههای مجازی به ارائه یک سیستم توصیهگر جدید پرداختهاند.
نویسندگان در بخش چهارم با اشاره به حملات تروریستی گذشته به کشورهای اروپایی، به بررسی و تحلیل زمان مناسب و ایمن برای سفر به این کشورها پرداختهاند.
بخش پنجم کتاب در رابطه با تاثیر کمپینهای مجازی موجود در یوتیوب با استفاده از نرمافزار جستوجوگر است. محققین با استفاده از نرم افزار YouTubeTracker به بررسی و تجزیه تحلیل این شبکه اجتماعی پرداختهاند.
در بخش ششم کتاب، نویسندگان به بررسی دادههای وبلاگ با استفاده از Blogtrackers پرداختهاند. آنها بر این باورند که این نرمافزارها در تجزیه و تحلیل شبکههای وبلاگها و وبلاگ نویسان بسیار موثرند و علاوهبر اینها، میتوانند برای شناسایی وبلاگ نویسان تأثیرگذار، تجزیه و تحلیل روندهای نوظهور، ارزیابی لحنها و دیگر موارد مربوط به وبلاگها استفاده شوند.
در بخش بعدی، محققان به بررسی قابلیت نظارت رسانههای اجتماعی به منظور افزایش اثربخشی فعالیت اعضای گروه نجات در ماموریتهای جستوجو و نجات پرداختهاند.
آنها ثابت کردهاند که رسانههای اجتماعی میتوانند اثر بخشی عملیات نجات و جستوجو را بهبود ببخشند.
نویسندگان در بخش هشتم به کاوش بصری و اشکال زدایی طبقهبندی یادگیری ماشین بر روی دادههای رسانههای اجتماعی اشاره میکنند.
آنها یک رویکرد تجسم تعاملی به نام SAVIZ را توصیف میکنند که به کاربران غیرفنی اجازه میدهد تا به طور مستقیم خروجی سیستمهای برچسبگذاری موقعیت را بررسی کنند.
بخش نهم کتاب به بررسی فشردهسازی موثر شبکههای پراکنده کلان دادهها میپردازد. محققان در این قسمت، یک مدل فشردهسازی کارآمد و انعطافپذیر برای پشتیبانی از تجزیه و تحلیل و استخراج شبکههای پراکنده کلان دادهها ارائه میکنند.
نویسندگان در بخش دهم کتاب به تجزیه و تحلیل کلان دادههای آب و هوا پرداختهاند. آنها در مطالعه خود با اجرای روشی جدید به بررسی وضعیت آب و هوایی کشورهای اروپایی پرداختند که نتایج این بررسی میتواند به متخصصان هواشناسی در کشف مدلهای پیشرفتهتر پیشبینی آب و هوا کمک بسیاری کند.
در بخش آخر کتاب نیز نویسندگان به تجزیه و تحلیل الگوریتمهای پیشبینی هشتگ در شبکه اجتماعی توییتر پرداختهاند.
به طور کلی این کتاب ۲۴۵ صفحهای با در برگرفتن موضوعات متعدد در حوزه کلان دادهها در شبکههای اجتماعی به عنوان یک منبع ارزشمند برای خوانندگان علاقهمند و محققین حوزه کلان داده برای درک برخی از پیشرفتهترین روشهای تجزیه و تحلیل کلان داده محسوب میشود.
عنوان کتاب: کلان داده و تحلیل شبکههای اجتماعی
عنوان اصلی: Big Data and Social Media Analytics: Trending Applications
نویسندگان: مهمت چاکیرتاش (Mehmet Çakırtaş) و مهمت کمال اوزدمیر (Mehmet Kemal Ozdemir)
سال انتشار: ۲۰۲۱
ناشر: Springer